Gustens Tennis Förmiddag och 35-års-jubileum

Det har gått 35 år sedan Arilds TK invigde banorna vid Ekbacken, vad idag är omgivet av Blossalyckan. För att fira jubileet arrangerar vi en tennis clinic med Magnus ”Gusten” Gustafsson lördagen den 8 juli 2023.

Gusten (född 1967) har varit topp-tio rankad i världen som bäst och har vunnit Davis Cup för Sverige. Han har tagit fjorton singel-titlar på touren, varav fyra i Båstad, vilket är ett rekord. Gusten är en uppskattad TV-kommentator, har drivit sportagentur, och är en av de fyra tennislegenderna ”Magnus” i ”Magnus vs. Magnus” i lärorika podcasten ”Linus på Baslinjen”.

Ingen annan svensk toppspelare har missionerat så idogt som Gusten om vikten av att kombinera bredd och elit, med fokus på lag och skoj parallellt med individanpassad träning, från ung till senior. Själv tränades han framför allt av okonventionella Tim Klein, i vad en tid kallades Team Ramlösa.

Gusten har startat Team Klein med Små Lirare och Tennislirarna för de allra yngsta och Klein Players för de äldre juniorerna, för att unga tennisspelare skall få utvecklas som individ och människa, tillsammans med andra.

Evenemanget den 8 juli inkluderar runt tre timmar vid banan, en timme teori, återhämtning, och väderanpassad brasklapp, från 9 am – till lunch.

Gusten avser dela upp i mindre grupper där nivå är viktigare än ålder och anpassa aktiviteterna därefter. Motionär som elitsatsande, för barn, ungdom och vuxen, är välkommen.

Upplägget riktar sig till och är kostnadsfritt för våra aktiva medlemmar, deltagare i tennisskolan och i Arild Open. Cafét kommer vara öppet med lätt mat och fika. Som alltid är alla Arilds tennisvänner välkomna till ”Ekbacken” för att umgås, även de som inte står på banan.

Då antalet spelare är begränsat till 48, varav max. 24 vuxna, är det generellt ”First come, first serve” vid anmälan, men vi har reserverat ett fåtal platser till vad vi bedömer är över åren bärande stöttepelare för klubben. Till exempel Mikael Skoog, som var extra behjälplig vid årets städdag. Det gäller även 12-åriga Egon Höglund, som förutom att han är en lovande och träningsvillig junior, var en av våra yngre deltagare när vi färdigställde banorna innan valborg.

Vi är väldigt tacksamma för denna möjlighet att till vår anläggning få hit en av Sveriges bästa tennisspelare genom tiderna och en framgångsrik tränare, med ett mycket barn/ungdom och ”tennisfamiljen” fokuserat koncept. Förmiddagen passar speciellt där barn/ungdom är taggade på tennis, och föräldrar vill lära sig mer om hur bäst stötta i den rollen, både på och utanför banan. Vi ser gärna att både barn/ungdom och föräldrar deltar.

Förutom Gustens generositet är arrangemanget möjligt tack var Jonas Dahlman, som gick i grundskolan i Lindome med Gusten. En av Arilds TK:s nuvarande toppspelare, Tom Noltorp, har i år spelat dubbel med Gustens son Filip Gustafsson. I Malmö har Erik Noltorp varit ledare för Små Lirare, där de duktiga syskonen Noltorp deltagit som knattar.

Vår förhoppning är att få ihop en blandad grupp nyfikna entusiaster, som kan ta till sig och föra vidare Gustens lärdomar och vision om hur bäst fostra tennisspelande idrottare och goda samhällsmedborgare.

För intresseanmälan se länk här.