Klubben

Arilds TK är del av Svenska Tennisförbundet Syd, en av de ca. 130 södra klubbarna, varav mer än 25 anses som sommarklubbar verksamma endast under utesäsongen, vilket Arilds TK är. Trots att vi inte är en året-runt-klubb, har vi valt att vara del av Svenska Tennisförbundet, vilket innebär diverse förmåner efter erlagda avgifter, men främst för att stödja svensk tennis i stort.

Vi har idag drygt 200 aktiva medlemmar i olika åldrar, tennisskola varje sommar och ett klubbhus med mindre café-verksamhet i samband med den årliga tävlingen Arild Open.

Klubben har spelare av olika kaliber, från ren nybörjare till yppersta elit. Visionen är en levande förening, där spontanidrott och gemenskap möts, i lekfulla former under de varmare månaderna, vilket även de mer aktivt tävlingsspelande drar nytta av.

Ambitionen är hög kvalitet på de två banorna vid anläggningen Ekbacken, till ett attraktivt pris. Varje år läggs väsentliga resurser på att det fortsatt skall vara så. Det gröna gruset är av ”Canada Tenn” variant, ett mer exklusivt material. Ekbackens tennisbanor anses som några av södra Sveriges bästa och mest välskötta. För det krävs monetära resurser och ideell insats.

Spel är möjligt alla dagar mellan kl 7-22, normalt från maj till oktober. Bokning av banorna via MATCHi, se fliken Medlemskap och Banbokning.

“Den lilla banan” och bollplanket är nyttjas flitigt, främst av den yngre generationen. Att umgås och ha det trevligt på klubben är lika viktigt som att spela.

Klubbstugan renoverades och moderniserades 1996, därtill i samband med anläggningens 20 års jubileum 2008 och våren 2023, då vår närvaro vid Ekbacken firade 35 år. Huset är mörkgrönt och är utrustat med förråd som är tillbyggt på baksidan. Klubbstugan har ett litet pentry, kaklat duschutrymme och toalett.

Tänk på att använda tennisskor med slät sula och att alla sopar banan efter spel. Det är viktigt att vi alla tar ett gemensamt ansvar för att klubben ska kunna bibehålla den trevliga atmosfären, hög kvalitet på banor och utrustning. Mottot är ”HÅLL ARILD RENT”.