I stormen Hans fotspår

En levande förening behöver, precis som marken Arilds TK tog över 1988, näring, vatten och kärlek, i lagom mängder.

Stormen Hans har däremot satt sina spår i riket. För Arilds banor innebar det att ytterligare ett större träd föll i dungen bakom klubbhuset, ut över parkeringen. Då vi tog kontakt med kommunen omgående, agerade de inom några timmar och röjde undan. Ett av våra vindskydd slets av, så vi har tagit ned vindskydden helt för att förbereda oss inför hösten.

När vinden bedarrat vidtog spelet igen. Några som tog chansen var familjen Renate Uhlén med barnbarnet Linnea Zülch. Renate har spelat tennis i Arild i drygt 50 år.  Den tyska 82-åriga superveteranen är utbildad tennistränare från Wiesbaden och rör sig fortfarande som en gruspuma med racket i handen.

Våra banor är planerade att vara spelbara långt in i oktober, möjligen till början av november.

Grattis till bröderna Olle och Tom Noltorp, som i helgen stormade fram utanför Jönköping och där försvarade sitt Lag-SM-guld för Fair Play TK. Olle har under sommaren varit en av våra uppskattade tennistränare. Syster Lisa Noltorp var inte sämre. Hon spelade hem flicksingel 16 A riksmästerskapstiteln i Båstad tidigare i veckan.

Under 1990-talet var syskonen Noltorps pappa Erik Noltorp mångårigt en av Arilds TK:s tränare. Tennisintresset hade han hemifrån. Erik hängde ofta nyfiken vid Rusthållargårdens tennisbana efter Arilds TK:s grundande 1980. Eriks pappa Lars Noltorp var föreningens första ordförande. Den som sår, den för skörda.

Bifogat kommer en länk till bilder från 1981-2001, som speglar föreningens stapplande steg efter 1980 vid Rusthållargårdens en-tout-cas bana, anlagd 1938, till planerandet för Arilds TK:s anläggning vid Ekbacken 1987, byggnationen 1988 och olika vintage av Arild Open och vårstädning. Karin och Per-Axel Svalander har generöst öppnat upp sitt fotoarkiv, Stort Tack, se här.

Om andra har egna bilder (negativ, papper, digitalt) från tidigare år, tar vi gärna emot dem (Sänd e-post till arildstk@gmail.com)

Intressant är att söndagens lag-SM-guld inhåvades vid Tabergsdalens TK:s banor i Norrahammar. Föreningen medgrundades 1981 av Jan-Åke Carlsson, som byggde Arilds TK:s banor några år senare och skött dem sedan dess, ett säkert vårtecken.

Å styrelsens vägnar, Tomas Östlund, Ordförande Arilds TK