Tennisbanorna är nu stängda för säsongen. Och fina framgångar inomhus.

När trogne tennisveteranen Krister Thelin halar flaggan, och tar in vimpeln, vid Arilds TKs anläggning Ekbacken, som för några veckor sedan, vet man att då klämtar klockgrodorna för utomhussäsongen i Arild. Så i veckan vevade tidigare lag-SM-guldvinnaren Coco Belfrage ned näten, vindskydden lades in i klubbstugan, medan Jonas Dahlmans gräsklippande fortsätter. Ett första-fiols-uppdrag Jonas Dahlman tar sig an lika hängivet och uppskattat som vid fiolsträngarna i Helsingborgs Symfoniorkester, hans huvudsyssla.

Det växer väl i oasen kring tennisbanorna. Kanske lite för väl uppe på klubbstugans tak. Det ligger därför i kommande månaders underhållsplan för arborister att klippa träd och buskar, och för hantverkare att restaurera klubbhus och läktare.

För 35 år sedan var det vältalige juristen Krister Thelin som ledde klubben till sin nuvarande plats. Se bifogad bild från dåvarande åkern, jord som brukades av familjen Leire. Vid Rusthållargårdens röda grusbana hade det spelats tennis i Arild sedan 1938, men i augusti 1987 meddelade hotellägaren Peter Malmgren att de istället skulle påbörja bygget av parkeringsplats bakom sitt hotell.

Efter febrilt arbete stod Arilds TKs nuvarande två banor färdiga för invigning den 3 juli 1988. Gruset är då som nu Canada Tenn, vilket inte endast ger den speciella färgen, utan även högkvalitativa banor, vilka underhålls varje vår med grus, mera grus, ogräsbekämpning och vältning.

Detta var en era när den första svallvågen efter Björn Borg skördade stora vinster. 1987 kvalificerade sig 22 svenskar till Öppna Franska Mästerskapet, ett år som Mats Wilander vann. Förra helgen gick bröderna Olle och Tom Noltorp till final i dubbel för 18-åringar i Helenius SALK Open, en ITF-turnering, och ansedd som världens deltagarmässigt största och äldsta årligen återkommande tennisturnering för juniorer inomhus. På bild syns bröderna i SALK-hallen och framför Björn Borg, klubben Södertälje-sonen kom till som 12-åring. SALK Open, en turnering både Björn Borg och Mats Wilander vunnit.

Om några veckor, under Stockholm Open, är det finaler i Sofias Cup och Pirres Pokal i Kungliga Tennishallen, lag-SM för 14-åringar där Sveriges olika regioner gör upp. Region Syd har gått till final i både pojk och flick. I flick spelar Lisa Noltorp, syster till Olle och Tom, trion till vardags i Fair Play TK Malmö. I pojk tävlar Hugo Bucht, från Lomma-Bjärreds TK. Noterbart är att alla fyra deltagit i Arilds TKs tennisskola över åren, t.ex. 2016 tillsammans med totalt 113 ungdomar. Parallellt har de utövat andra idrotter, som handboll i HK Ankaret för Hugo Bucht, och fotboll i FC Bellevue för Tom Noltorp. I år var det fler än så i Arilds TKs två veckors tennisskola för ungdomar, utöver tennisskolan för vuxna. Precis som i år avser vi 2023 hålla tennisskolan tre veckor efter midsommar. Se kalendarium för 2023.

Håll igång, skruva ned termostaten, och rör på kroppen.