Höstfärger och medaljregn

Syskonen Vive (3 år) och Amelia (6 år) Palmgren, två av Arilds TK:s yngsta aktiva, ser till att allt står rätt till vid klubben banor. Så ock under den gångna höstsöndagen, på vägen hem från den angränsande lekplatsen vid Blossalyckan. En tid när rosorna tar ett andra andetag i det milda mikroklimatet vid Skälderviken. Vives och Amelias morfar, Jan Gullmander, var med i klubben när banorna anlades 1988, och satt i Arilds TK:s styrelse i början på 1990-talet. Amelia tränar under det kallare halvåret en gång i veckan i Höganäs nybyggda tennisanläggning inomhus för Kullabygdens TS. Bror Vive noterade att alla inte sopar banan efter sig, under lågsäsongen, och undrade nyfiket varför nätet inte var uppe?

Samma dag spelade Hugo Bucht till sig Guld i Pirres Pokal och Lisa Noltorp vann Silver i Sofias Cup för Region Syd, ett SM för 14-åringarnas regionlag. Se bifogad video.

Region Syd hade som lagledare Ulf ”Uffie” Persson, som ledde Arilds TK:s tennisskola 2009-12. Uffie har även förflutet i bl.a. Ödåkra TK och IS Göta, och har numera Fair Play TK som året-runt bas.

Finalerna gick i Kungliga Tennishallen i samband med Stockholm Open, som vanns av köpenhamnaren Holger Rune, tidigare i Fair Play TK:s A-lag; Limhamns elitlag som SM-guldmedaljörerna, bröderna Olle och Tom Noltorp är del av i år. I Svenska Tennismagasinet no.5 Oktober 2022 uppmärksammas college-siktande Olle Noltorp i intervju, se nedan.

Vid onsdagskvällen under Stockholm Open sammanstrålade några Arild Open vinnare och vänner (Gustav Bucht, Fredrik Hagefalk, Erik Noltorp, Per Nordström, och Andreas Linderyd) för tennis, gemyt, och taktstampning, i träbänkarna.

Det har spelats tennis i välskötta Kungliga Hallen sedan 1943, även det en krigstid, med el- och kolransonering, och en Tipsrad som innehöll handboll och tennis, istället för engelsk Premier League fotboll. Bland annat kunde man satsa på om KLTK eller ATK Lund  (ATL) skulle vinna sina matcher.

I ATL:s Victoriastadion, där det hölls Davis Cup 1994, har Arilds TK:s tidigare ordförande, lundabon Jörgen Haglind lördagsabonnemang, precis som han har i Arild under de varmare månaderna. Jörgen Haglinds arbetsgivare TETRA LAVAL är en av Arilds TK:s guldsponsorer, i likhet med Vives och Amelias pappa Björn Palmgrens STRAND HOTEL. För olika sätt att sponsra, se här.